کریسمس آیا مبارکه؟ یلدا یا شب چله چطور؟
#لوله_بخاری_پاپانوئل و آیین مهرورزی؟ یا بزن و دَر رو؟
کریسمس
آیا مبارکه؟ یلدا یا شب چله چطور؟
#لوله_بخاری_پاپانوئل و آیین مهرورزی؟ یا بزن و
دَر رو؟
#شب_چله یا
#شب_یلدا گذشت
و یه مشت پوست آجیل و انار به زبالهدانیها اضافه شد! امید که نوری از مهر هم در
قلبها و روابط تیرهی انسانها زنده شده باشه. نه با حرف و پیامک. بلکه در عمل.
البته میوه و نتیجهی این یادبودها و مراسم بستگی به معرفت به هدف مربوطه داره...
وگرنه در شبچله، شبچره چه فرقی داره با چریدنِ یک رَمِه؟! البته میشه تبدیل به
رمه شد... و تنها به تولید هورمون شادی در جسم و تخلیه روانی برای بازتولید توانی
نو در فردا بسنده کرد! و همچنین میشه به این بهانه مناسبات رو انسانی کرد! باید
دید آیا هدف اصلیِ رسومات سنتی و آئینهای باستانی برای ما معلومه یا نیست؟ آیا ما
یک بتپرست مدرن تحت مناسبات لاکجری و مدرنیته شدیم؟ آیا ما اسباببازی شیخ و ملکه
شدیم؟ اشراف به این هدف برای یک انسان معناگرا البته مهمه...
و چیزی که از هدف مهمتره، مسیر و روشِ دستیابی به هدفه. برای پیشگیری از سقوط به
ته دره، باید به معنای گامهای خود آگاه بود! فرقی نمیکنه هدف مشترک سیاسی باشه، و
یا محبت به همنوع در خفا و یا همیاری و دستگیری فردی یا جمعی برای یک هدف شخصی یا
مشترک!
خیلی از رسم و رسومها در #عید_کریسمس و
یا #شب_یلدا، ریشه در ترویج آدابِ میترائیسم و آیین مهر داره... هدف اصلی البته
تعمیق همافزایی و مهر و محبت و مهرورزی بین دوستان و آشنایان و فامیل و نهایتا
مردم عادی و انسانها در مدنیت بوده، نه سورچرانی و لذت صرف و انحصاری و ویژهخواری
در غار شخصی و به رَوِش سلاطین بر فراز شکاف طبقاتی.
.
روش مهرورزی:
مهرورزی امری مدنی و انسانی و اجتماعیه که جدای از فوائدی که برای امنیت جامعه
داره، میتونه موجب زلالی وجدان و آرامش باطنی و صداقت و سبکی در خود آدم بشه، و یا
اگر با تظاهر همراه باشه میتونه موجب ترویج ریاکاری و سیاهی قلب به نیتِ کسبِ
سرقفلی بشه. در واقع میوهی مهرورزی نقده! همون لحظه تولید میشه و تمام. چه در
درازمدت مفید واقع بشه و چه نشه! وگرنه تبدیل میشه به کاسبی و ضرر، با این گزارهی
دوسرسوخت:" بشکنه این دست که نمک نداشت!"
حاجی هر سال خرج میده دَمِ خونهش، با تابلو و بوق و کرنا، اما نه پنهانی... حاجی
25 نفر رو با آدرس معین عروس و دوماد کرده. اینم سندش! علی پنهانی کاسه شیر میذاره
دم دَرِ خونهیِ یتیمان، اما همه میفهمن و کار به جایی میرسه که علی توی چش و چارِ
تشنهها ساچمه میپاشه و شهردار مدینهی فاضلهش به بچههای گرسنه سفارش میکنه برن
#بهشت_زهرا برای
تقویتِ معنویت... و شهروندان نخورن تا ما بخوریم! و بعد فاطمهی خودش رو میفرسته
سوییس برای اخذ مدرک دکترای خَرداغکنی و سُرسُرهبازی روی کوههای برفی آلپ! شما
بخوان سرسرهبازی روی خونِ مردم برای تولید کارگزار و خدمتبذار به نظام ارباب برای
مراقبت از عمق استراتژیکِ این شکاف طبقاتی و ویژهخواری و رقص بر جانِ زخمیِ
شریکانِ مالباخته و مغبون در سرنوشتی گورستانی و مردهخواری.
.
#پاپانوئل:
دم پاپانوئل گرم که پنهانی از لولهبخاری میاد و هدیهها رو پایِ درخت کاج میذاره
و میره و غیب میشه...
در سرزمین ملکه رسمه که اهل محله جمع میشن واسه یک خانواده درمانده و زمینگیر(مثلا
با چند فرزند/دختر و پسر کوچک و نوجوان احیانا #معلول) خونه
تعمیر میکنن و وسایلشون رو نو میکنن و یا ابزار و شرایط رو برای راحتی یک معلول
فراهم میکنن و پس از پایان کار... یک روز همه میان برای دیدار فیس تو فیس(شما
بخوان چشم تو چشم) دَمِ خونه تا اینا تشکر کنن و اونا هم کیف کنند و بخندند... بعد
لابد هر روز بچهها باید از جلوی اهل محل رد بشن و تعظیم کنن و هی تشکر کنن و تا
ابد چشم توی چشم همبازیهاشون مدیون باقی بمونن!
#بزن_و_در_رو
در روزگار بزن و در رو(که ادامه داره)، بچه زرنگهایی که به سعی خودشون آویزون شدن
به یک ارباب سازندگی که موفقیتش بدون آویزان شدن به اعتبار بانکداران ملکه(هیئت
مؤتلفه و اهل بیت) ممکن نیست و اینجوری بصورت زنجیرهای به امنیتی از بالای کاخ تا
زیر زمینش رسیدن،... مطمئنا کوخنشینان معلول، باید به دلیل چلمنی و آچمزی، یکی
یکی و زنده زنده جون بکنن و بمیرن! و معلوم نیست چرا توی #لندن مردم
یک محله، بصورت گل درشت راه میفتن برای یاری رسانی به همنوعان در ملاء عام...؟!
مهرورزی اگر واقعی باشه، باید به روشِ پاپانوئل باشه.
من مطمئنم پاپانوئل، اونقدر سادهلوح و کمهوش نبوده که ندونه کاسبی یعنی چی...
یعنی سعدی هم در مصرع دوم این بیت یه جورایی کاسبی کرده...
تو نیکی می کن و در دجله انداز... که ایزد در بیابانت دهد باز.
چون معنای مصرع اول: مهرورزی نقده در قلب خود.
معنای مصرع دوم: مهر طلبی به امیدِ جبران مافاته... و یه نوع کاسبی مادیه.
البته کاسبی عیب نیست...! ظاهرا اعضاء هیئت مؤتلفه(بازارایان مذهبی) میگن: کاسب
حبیب الله خداست!
برادرِ بزرگِ حبیبالله عسگراولادی(اسداللهشون) بهعنوان تاجری بینالمللی که
انحصار صادرات زیره و پسته مال اون بود، بعنوان تعریف از خود گفته بود: من هرگز از
بانکهای ایرانی وام دریافت نکردم! آفرین عمو جان!... البته اون نگفت که رمز
موفقیتش در اخذِ اعتباری انحصاری بود که دلالان ملکه در اروپا و لندن بهش داده
بودند...چرا داده بودن؟! لابد توقعی داشتن که ایزد در بیابانش دهد باز! از سوابق #هیئت_مؤتلفه از
زمان ملکه و بانو پرفسور #لمبتون در
ایران(مأمور اینتلیجنت سرویس) با حمایت از #فدائیان_اسلام برای
ترورهای سیاسی(از جمله #رزم_آراء) نباید
غافل بود! همون که سال 42 پس از رماندن #خمینی به
نیمهی خرداد، به #اینتلیجنت_سرویس پیشنهاد
کرده بود تنها راه تامین منافع بریتانیا، یک #حکومت_شیعی در
ایرانه. پیشنهادی که 25 سال بعد محقق شد و در بیابان ایران ثمر داد!
از نتیجهی اون #ترور که
ظاهرا توسط طهاسبی(عضو فدائیان اسلام) محقق شد، نواب صفوی+ آیت الله کاشانی+فاطمی
از طرف مصدق و جبهه ملی ودر پشت پرده عَلَم درباری با هم مشارکت کردند و البته همه
از جمله شاه خوشحال شدن که از شرّ یک #زنبور_عسل مردمی
و ملی خلاص شدن... در میان داستانهای شب یلدای تاریخی پیش تر به این سناریو اشاره
شد که چرا هیچ گربه صفتی برای رضایت خدا موش نمیگیره! و این بده بستونها اسمش
محبت و مهر نیست! گیریم یه کاسبی دارای برند مهرورزی باشه و هی واسهی رشد اعتبار
کاذبش توی چشم مردم تبلیغ کنه! حواسمون باید جمع باشه در آیین مهرورزی هرگز
کاسبانی چون حبیبالله و اسدالله نشد!
...
لمیده رویِ تخـــت و با مگسکش زَنَد همه را
بهقدرِ حجمِ خونِ شکم اعتبار میدهد پشه را
شعارِ اقتصادِ سال را بخوان خالهجان: بزن دَر رو!
که کرده تو را گروگــان و دایی و عمو و عمه را
لمیـده در لانهی مــوش و منتظرِ فرصت است
که کی شود بابکی مثله، تا بلیـســـد او قمه را
در این زمانه که گلیمِ خود را کشیده باید برون
زِ آبِ رفته مپرس: ماجـــرایِ خونِ بابا، ننه را
به حجمِ خونِ دلِ زالـــو قسم، که او تا دمِ مرگ
زِ سعیِ نیشِ خویش خورَد خونِ بازویِ همه را
میـــانِ شیخِ کاسب و کسبِ مردمانِ زحمتکش
مگس، پشه، زالو، میزیَند همه حیاتِ یکتنه را
که مهر و وفا نه کارِ شیخ و موش و پشه بود
یکی شبیه آن شـود و یکی انسـان کند رَمه را.
.
نتیجه اخلاقی:
تمایز بین حیوان و انسان مدنی که غارنشین نیست، خیلی سخت نیست.
هر چند ما به نیت افراد آگاهی نداریم.
اما هر کسی با یه کم توجه، توانایی لازم رو برای تشحیص این تمایز داره.
کریسمس وقتی مبارکه، که مثل روش ملایان، یک سنت نمایشی در حد قیمه خوری در عاشورا
و در حد یک بازی دورهمی نباشه.
#کریسمس وقتی
مبارکه که عین پاپانوئل از لوله بخاری بیایی و بری و کسی نفهمه کی اومدی؟ کی رفتی؟
وگرنه میشه شبیهِ ترویج مهربانی و همیاری با روش دلالان و کاسبان بازاری و هیئت
مؤتلفه و رییسشون #ملکه_بنت_حسن در
تلویزیون بی.بی.سی.
کریسمس همه مبارک!
خیام
ابراهیمی
3 دی 1400 کاسبکاری
شب مبارک کریسمس به استقبال سال 2022
.
پ.ن:
پوستِ ملا:
*در تصویر پیوست، پوست ملاعمر(عبای بدون سر) کنار پوستِ پسته و انار و هندوانه و پرتقال، در زبالهدان رفته و باز خواهد رفت... اما یادمان باشد که مغز پوست ملا، فقط برای ملکه خوردنی است! و هر که بخورد رودلی میکند رودِلا... که از شب چلهی #گام اول تا ورود به شب چله ی گام دومش سرزمینی خشک شود... و قلب مام میهن، چون سنگِ یاقوتی بر تاج نشیند!... جوری که هیچ دلی برای دل دیگر هرگز نتپد و خود را از لوله بخاری به هیچ کاج خشکی نرساند!
No comments:
Post a Comment