Monday, March 25, 2019

نقدی کوتاه بر سفر عشق


نقدی مختصر بر #سفر_عشق
تبدیل تهدید به فرصت یعنی تبیین ساختار به جای ذوب شدن در شخصیت پرچمدار!
آدرس را درست نشان دهیم: میان شخصیت سازی گروگان‌ها له نشویم!
1) من در تمام مدت فعالیتم در فضای مجازی، با خط بطلان زدن بر شخصیت پردازی، به جای شناختن روش معرفتبار گرد بازیگران فضای مجازی، در راه مسیر شناسی تلاش کرده ام که بفهمیم تناقضات هر پندار و گفتار و رفتاری چیست؟ کار بنیادی را این میدانم! نه لوله شدن میان شخصیتها. اما متاسفانه دارم قربانی و آلوده ی تهدید و انگ زدن میشوم!
در همینجا صراحتا بیان میکنم که تاکنون نخواسته ام به هیچ شخصیتی بعنوان پرچمدار نگاه کنم! چون به فعالیتهای گروهی و واقعی در فضای مجازی باور ندارم. در مورد کامران گرامی هم همین روشم بود. و به همین دلیل با ایشان همکاری گروهی و تشکیلاتی نداشتم و نخواهم داشت! اما همواره مجذوب عبارت #سفر_عشق و بخش عمده ای از سخنان و نگاه او که برآمده از یک اندیشه برای همدلی است بودم و تلاش کردم آن را در میدان عملی که او در آن گام نهاد و از خود مایه گذاشت و بیش از یکسال در آن گام برداشت با دیگر همسفران معنا کنم که چگونه باید رفت و هدف این همراهی و راه مسالمت آمیز آن چه میتواند باشد، تا پندار ما با گفتار و رفتار ما همخوان باشد. بدیهی است که نه کامران و نه هیچکس دیگر نمیتواند این ادعا را داشته باشد که پندار و گفتار و رفتارش حتما همخوان است! مسلما تناقضاتی در شخصیت تمام ما هست! چون انسانیم! اما باید در راه همخوانی آن سه و با یکدیگر بکوشیم! و چگونه باید بکوشیم؟! آیا چنین روشی خطاست؟! به هر حال از ابتدا تا انتها تنها به تحلیل شعارها و قدم درست با قلم پرداختم. همین! اما چون بسیاری از هموطنان حوصله ندارند و مایلند سریعا و بصورت هیجانی یک کار میدانی کنند، لذا این حرفها برایشان سرگیجه آور است! البته که مخاطب من هم مردم نبوده و نیست! مخاطب من مدعیان پرچمداری بوده و همچنان هست! به همین دلیل بر آن بودم که تهدید لت پار شدن گرد شخصیت سازی و شخصیت بازی را به فرصت همدلی و فهم مشترک در راه مشترک معنا کنم.
اما از آنجا که بازی کثیفی برای گل آلود کردن آب بین شخصیتهای کاذب و واقعی آغاز شده است! همینجا صراحتا از هر شخصیتی در فضای مجازی و واقعی، اعلام برائت میکنم!
تمام تلاشم به چالش کشیدن شعارها و روش مبارزه و راه بوده است!
اما برادران و سربازان گمنامِ امنیتی و اطلاعاتی، بر اساس یک استراتژی "منزوی ساختن شهروندان"، و تاکتیک رنگ آمیزی شخصیتها با انگ و ننگ، مایلند بازی را به شخصیت‌بازی بکشانند تا براحتی بتوانند با تخریب و پرونده سازی و حذف شخصیت، راه درست ملت را منحرف و مخدوش کنند!
و در این راه کثیف از آلوده کردن و ورود ضربه با هیچ انگی به شخصیتها و کاراکترهای نمایشهای مصنوعی بر هیجانات عمومی، ابا ندارند!
سنگ محک من برای تشخیص سره از ناسره در میان افراد دنیای مجازی و واقعی همین است که:
2- آنها که توان مردم را میان شخصیتها کاهش میدهند یا بازیچه اند یا بازیگران مستقیم و غیرمستقیم کارگردانی هستند که قرار است برای گرفتن ماهی خود آب را گل آلود کند تا مردم را از فکر کردن عاجز و ناتوان کند! تا جایی که از تفکر و فهم روشها دست بردارند! چون میان دردها و زخمهای زندگی، برای رسیدن به امنیت، مدام در فکر درآویختن از این شخصیت به شخصیتی دیگرند که به واقعی بودن صداقت او نمیتوانند اعتماد کنند، اما حاضرند برایش از پشت مانیتور جان دهند! و ضمنا مخشان برای تفکر هم نمی‌کشد! این یعنی: جیب خالی و پز عالی.
.
3- هر گونه انگی که با شخصیت افراد بازی کند شعبه ای از پروژه ی مزدورخوانی و مزدورسازی سیستم اطلاعاتی برای تشویش اذهان عمومی است که خود دیگران را به آن متهم میکنند! و افرادی که بصورت مجانی و یا بالاجبار بعلت گروگان بودن و یا حتی به عنوان سرباز گمنام مشغول زخم و درمان و زخم زدن مکرر به شخصیتها هستند، جملگی مشغول چاه نمایی هستند! آن هم در زمانی که ما به روشهای رسیدن به وحدت ملی برای استرداد و استقرار اراده ملی بصورت مسالمت آمیز نیازمندیم.
به روشهای خود و بازیگران فضای مجازی، در برخورد با شخصیتها بیشتر دقت کنیم.
از این پس هر جا و توسط هر کس به شخصیت بنده اشاره شد، مطمئن باشید که پشت آن دستی هست که علاوه بر سوژه ی اصلی، همه را قربانی خواهد کرد!...حتی بازیگران فرنگی کارش را!
این عقوبت و رسم بازی با شخصیت افراد، به جای فهم روشهاست! که آنچه در فضای مجازی ارزشمند است تنها فهم پندار و گفتار و معنای رفتارها در مناسبات قدرت و حقوق شهروندی در یک سازوکار و ساختار پیش روست؛ و نه کسبِ قدرت کاریزماتیک برای پرچمداری و مدیریت فعالیتهای ناممکن گروهی و حتی عشق و عاشقی در دنیای واقعی... و نه بیشتر.
چه بسا دل بستن به شخصیت مجازی، نهایتا در دنیای واقعی، به دیدار یک فیل با یک مورچه ختم شود!
بیشتر مراقب خود باشیم و مفت مفت با انگاره های مجازی با شخصیت واقعی دیگران بازی نکنیم و آب به آسیاب دشمن وحدت ملی نریزیم!
خیام ابراهیمی


Edit or delete this
No photo description available.

No comments:

Post a Comment

کاروان میلیونی دفاعی صلح در اوکراین

# کاروان_میلیونی_دفاعی_صلح   در  # اوکراین تقریبا مطمئنم که مردم # اوکراین قربانیِ کاسبی و تبانی شرق و غرب در سناریوهای نظم نوین جهانی تو...