Thursday, April 4, 2019

اتحاد یعنی چه


اتحاد یعنی چه؟ و چاره چیست؟
اتحاد برای این است که تدبیر شود که اشخاص ذینفع با چه استایلی باید نقشه ی راه و بعد آلترناتیو را بسازد و یک فراخوان برای حضور مردمی را کی و در چه زمانی و با چه زبانی باید صورت دهد؟ وگرنه نه نظام خودش خشک میشود تا بیفتد و نه مردم دارای تشکیلاتی فراگیر هستند که میان مدعیان متعدد، متحد شوند!
جای تاسف دارد که استاد سکولار دموکراسی راه را سد کرده و آقای همایون با ایشان همراهی میکند! ایشان با هنرمندی سفسطه میکند و گام اول را نادیده میگیرد و هنوز به ضرورت اتحاد برای بازپسگیری خانه و وطنی که در دست دزد است عنایت ندارد! اولین مزایای اتحاد این است که موانع اقلیتی را برای خریدن مشروعیت در راستای تحولات بنیادی از پیش راه برمیدارد! این بسیار بچگانه است که با داغ کردن خود با شعار بخواهید نظام را براندازی کنید! این داستان تنها بساط کاسبکاری را برای تریبونها فراهم میکند! ملت ایران وقتی گیج میشود که اخلالگران را نتوانی در یک هدف مشترک واحد کنید! مسلما گیج کسانی نیستند که ملت را با سفسطه گیچ میخواهند! آنانها میدانند چه میکنند!
ایشان که از جمع اضداد واهمه دارند ظاهرا در فکر وحدت چکشی هستند وگرنه ملتی که نتواند ابتدا با وحدت به پیروزی برسد نخواهد توانست سکولار دموکراسی را مستقر کند! اول باید خانه را بازپس گرفت! و برای یک اتحاد مؤثر لازم است که بر اساس یک منفعت مشترک متحد شد تا هیچ مانعی مخل نباشد!
اصرار بر عدم نیاز به اتحاد در غیاب یک کاریزمای فراگیر در این است که گویا بساط تریبونها از بین میرود. و شاید این یک ماموریت باشد بواسطه ی آنها که یا گروگانند و یا مزدور!
اما این اتحاد ضروری و حیاتی، چگونه به دست می آید؟
موضوع: استایل تصمیم سازی
خانه مشترک در دست دزد است و در حال دریده شدن.
نقشه راه برای بازپسگیری خانه‌ی مشترک چیست؟ چه کسانی حق دارند برای بازپسگیری خانه ی مشترک برای تدوین نقشه ی راه سهیم باشند و ترکیب موضوعی و موضعی اعضاء شورای تصمیم سازی چگونه باید باشد؟ آیا بنای مشارکت و اتحاد یک "حق مشترک" است و یا نفسِ اندیشه؟
اتحاد موضوعی است که وابسته به بستر مورد نظر معنادار میشود! بدیهی است که اتحاد فراکسیونها برای انتخاب نوع حکومت در بستر شورای ملی یک معنا و کاربرد میدانی دارد، و در موقعیت آوراگی برای بازپسگیری خانه‌ی مشترک دارای دامنه ی دیگر و معنا و کاربردی دیگر.
خانه و خاکِ مشترک در دست تمام ملت نیست و در حال تکه تکه شدن است، اما شریکان آواره بر سر طراحی مبلمان دعوا می‌کنند! ایرانی بودن هیچ شرطی جز حفظ تمامیت ارضی ندارد و برای بازپسگیری آن نیازمند اتحاد تمام شریکان است! پس معیار مشترک برای اتحاد در این موقعیت، تنها حق تابعیت برای آزادی است؛ وگرنه بیشتر دریده خواهد شد!
بارها عرض کرده‌ام که مهمترین چالش اپوزیسیون وزن مشارکت کنندگان در قالب شخصیتهای حقیقی و حقوقی و سیاسی است!
من فکر میکنم یکی از کارهای بخش سیاسی ققنوس و اندیشمندان دیگر باید تدوین مکانیزم تصمیم سازی در شورای موقت دوران گذر برای استرداد اراده ملی-میهنی، برای تعیین وزن مشارکت کنندگان است. چون رأی ایشان در تدوین نقشه ی راه بصورت مسالمت آمیز و با خشونتبار مؤثر است.
شخصا پیشتر در این باره دیدگاه خود را مطرح کرده ام.
آیا کسی حق دارد بخشی از شریکان خاک مشترک را با برشمردن ویژگی های فرعی از حق تاثیر روش بازپسگیری خانه ی مشترکی که به او هم متعلق است بازدارد و یا حذف کند؟
ما قادر نخواهیم شد به این پرسش پاسخ گوئیم جز اینکه در دوران پیشاآزادی که خانه در دست تمام ملت نیست، بنای ادبیات خود را بر "حق" بگذاریم نه "اندیشه". اندیشه از مقولات دوران پساآزادی و در شورای ملی-میهنی است! تا آن زمان تمام شریکان باید در مکانیزم تصمیم سازی برای نقشه ی راه شریک باشند!
اما مکانیزم گزینش نمایندگان ملت در شورای موقت دوران گذار باید پیش از کاندیداتوری بصورت محدود مخاطبین ، از طریق فضای مجازی، دارای یک استایل تصمیم سازی برای تعیین موازین ارزشی باشد. کاریزما و پایگاه اجتماعی یک مؤلفه است... دانش و مقام علمی و عملی و مبارزاتی... گرایش ایدئولوژیک و ملی میهنی و هر ویژگی دیگر تماما باید بر اساس باور به مرامنامه ی مبتنی بر فلسفه ی حق مشارکت و مبنای باور به "حق بنیادی" به جای " دگرادیشی و اندیشه" برای التزام به مبانی مربوطه باشد.
به باورم این میتواند مهم ترین و اولین پروژه‌های شاخه‌ی علمی و سیاسی #ققنوس و یا هر مجموعه‌‌ای از اپوزیسیون با دعوت از اندیشمندان صاحب نظر باشد.
بدیهی است که بدون شناخت مسئله ما قادر نخواهیم بود به راهکار مناسب و استایل مناسب تصمیم سازی در این برهه‌ی خطیر دست یابیم.
در دوران پیشاآزادی و برای تدوین نقشه ی راه بازپسگیری خانه ای که در دست ملت نیست، چه کسانی محقند در تصمیم سازی مشارکت کنند و مکانیزم گزینش تصمیم سازان چگونه باید باشد؟ دیمی و و حسی-هیجانی و تصادفی؟ و یا علمی؟


No comments:

Post a Comment

کاروان میلیونی دفاعی صلح در اوکراین

# کاروان_میلیونی_دفاعی_صلح   در  # اوکراین تقریبا مطمئنم که مردم # اوکراین قربانیِ کاسبی و تبانی شرق و غرب در سناریوهای نظم نوین جهانی تو...