Thursday, April 4, 2019

قدرت کاریزما


قدرت کاریزما
قدرت کاریزما میتواند در خدمت جماعت باشد و آن جماعت به او جهت دهند، نه او به مردم.
این فرق میکند تا رهبری یک گرایش سیاسی. آقای #رضا_پهلوی بارها اذعان کرده که نمیخواهد نقش یک رهبر سیاسی را بازی کند! و نه در نقش گاندی و نه در نقش رضا شاه وارد میدان نشده است! به باورم اتفاقا این فهم قدرت موروثی و بهره وری از آن یکی از نادرترین موارد قابل مشاهده در طول تاریخ مبارزات است. برای نمونه من با ادبیات ایشان موافق نیستم...به روش ایشان نقد جدی دارم. اما اگر اپوزیسیون متحد شود او را بهترین گزینه برای فراخوان تصمیم سازی شده توسط ستاد مشترک اپوزیسیون میدانم.
قدرت کاریزماتیک غیرقابل انکار است! این یک واقعیت است که هر روستایی آقای رضاپهلوی را میشاسند اما آقای طبرزدی را ممکن است آپارتمان بغلی نشناسد!
شما وقتی میخواهید به مسافرت بروید که با خلبان پیوند اخوت نمی‌بندید! خلبان هم از یک پروتکل استفاده میکند که مورد تائید همه است او تام الاختیار نیست!
موضوع بهره گیری از قدرت کاریزماتیک در خدمت اپوزیسیون در دوران پیشاآزادی موضوع مهمی است!
مهم این است که یا میتوان در همین وضعیت پراکنده تر شد! آن هم در موقعیتی که بخشی از سکولاردموکراتها که زودتر ادعای سکولار دموکراسی کرده اند میگویند چون ما سکولار دموکراتیم همه بیایند دور ما جمع شوند.
و یا جبهه ملی ششم در تهران بگوید چون ما جبهه ملی هستیم و جبهه حزب نیست همه بیایند گرد ما جمع شوند!
اما در مورد آقای رضا پهلوی، ایشان نمیگوید همه بیایند دور من جمع شوند!
ایشان فکر میکند که چون تمام مردم ایشان را میشاسند، این قدرت خود را که تنها بخشی از آن گرایشات سکولار دموکراسی و تمایل به جمهوری است، را در خدمت اتحاد اپوزیسیون قرار دهد! نه آنکه آن را رهبری کند! ایشان بلندگوی تصمیم سازی یک اپوزیسیون متحد شود!
أاستان مثل این است که شما یک میلیارد سرمایه داشته باشید و آن را تنها وقتی به مردم بدهید که بتوانند به این فهم برسند که در دوران پیشاآزادی برای بازپسگیری خانه ای که در دست دزد است همه باید به عنوان یک شهروند متحد شوند و از حالا نباید بحث ایدئولوژیک بکنند. تا این مردم این را نفهمند لایق آن پول نیستند! این یک واقعیت است که باید تا آن زمان از چنین پولی محافظت کرد و اعتبارش را بیهوده خرج نکرد.
#ققنوس


No photo description available.

No comments:

Post a Comment

کاروان میلیونی دفاعی صلح در اوکراین

# کاروان_میلیونی_دفاعی_صلح   در  # اوکراین تقریبا مطمئنم که مردم # اوکراین قربانیِ کاسبی و تبانی شرق و غرب در سناریوهای نظم نوین جهانی تو...